Psycholog sportu

Sandra Kalinowska

Absolwentka wydziału Psychologii Społecznej (SWPS, Warszawa), oraz studiów podyplomowych "Psychologia sportu pozytywnego" (SWPS, Sopot). Dbając o dalszy rozwój osobisty i zawodowy uczestniczy w licznych konferencjach, sympozjach i warsztatach. Pasjonatka sportu, a tenisa zwłaszcza. Pracuje jako psycholog w sporcie i biznesie. Od kilku lat prowadzi swoją działalność pod marką Topwyszkoleni. Współpracuje jako ekspert portalu juniorsport.pl oraz psychologiasportu.pl, poradnią Pomost, ośrodkiem sportowym Ganadorsport. Prowadziła zajęcia z zawodnikami oraz trenerami takich dyscyplin sportu jak piłka nożna, pływanie, łyżwiarstwo figurowe, szachy, kolarstwo (MTB), tenis, lekkoatletyka. Największą satysfakcję w pracy daje „błysk w oku" uczestnika zajęć, który właśnie odkrył coś dla siebie, nauczył się nowej umiejętności i wraca na następne zajęcia z chęcią dalszego rozwoju. Organizatorka I otwartej konferencji „Czym jest a czym nie jest psychologia sportu. Trener oczami dzieci i młodzieży”. Prowadziła prelekcje w Warszawskich uczelniach: AWF, SGH, UW.

W życiu osobistym obok sportu (tenis, narty, rolki, salsa), drugim zainteresowaniem są Włochy. Nauka języka, zwiedzanie, kuchnia, ludzie i kultura. Dlatego korty lub włoska restauracja to dwa miejsca gdzie najłatwiej ją znajdziecie :) Motto życiowe: „Każdego dnia tworzysz swój własny wszechświat" Winston Churchill.

Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., 506 000 377

 

Orientacyjny koszt zajęć: od 15 zł os. (w grupie 5-12 os), od 100 zł zajęcia indywidualne.

 

 

 

BPS Psychologiczne RUTYNA STARTOWA

Stosuje je większość sportowców, bardziej lub mniej świadomie. Czym więc ona jest ? Definiuje się ją jako systematyczną sekwencję zachowań motorycznych, poznawczych i odpowiedzi emocjonalnych, które są wykonywane w określonej kolejności bezpośrednio przed zadaniem, którego rozpoczęcie i tempo jest zależne sportowca (Moran 1996 za Łuszczyńska 2014). Skuteczna rutyna przygotowawcza zawiera wszystkie trzy elementy (emocjonalny, poznawczy i fizyczny). Trwa zwykle od 5 do 25 sek. Aby się jej nauczyć wystarczy przeciętnie 5-10 sesji po 40 minut (Lidor 2007).


Celem rutyny jest zapewnienie optymalnego czasu i rodzaju rozgrzewki przed zawodami także tą mentalną. Unikanie bodźców rozpraszających (kierowanie własnym polem uwagi), obniżenie lęku, osiągnięcie optymalnego poziomu pobudzenia. Zarówno zbyt mała motywacja jak i zbyt duża powodują obniżenie wykonania (prawo Yerkesa Dodsona). Dodatkowo zawodnik ma spostrzegać siebie jako osobę gotową do działania, kontrolującą sytuację i pewną siebie. Wdrożenie rutyny pozwala skupić się zawodnikowi na tym co w jego odczuciu wspiera dobre wykonanie.


Jak więc ją tworzyć. Przede wszystkim na podstawie przeszłych doświadczeń – co mi pomagało? Do tego przyda się prowadzenie dzienniczka treningowego obejmującego zarówno treningi jak i starty (ale o tym w innym artykule). Warto polegać na swojej intuicji, obserwacji, a także rozmowie z trenerem.


Co powinna zawierać:


• Proste i konkretne elementy, możliwe do powtórzenia w każdych warunkach (nie ważne czy mam swój ulubiony bidon, czy świeci słońce, czy wieje wiatr, czy dopisali kibice i jakich mam rywali. 
• Elementy więc pod Twoją kontrolą – Głowa. Nie masz wpływu na rywali czy opóźnienia organizatorów zawodów (co jest notoryczne). Nie zajmuj się tym, nie trwoń energii. 
• Gesty, hasła, kotwice, słowa wyzwalacze, obraz (np. mój najlepszy start) lub Twoje własne nagranie. 
• Elementy logistyczne (punkt medyczny, szatnia, rejestracja, akredytacja). 
• Pakowanie torby (zrób swoją checki listę – strój, apteczka, picie itp.)
• Relaksacja
• Przypomnienie założeń, taktyki
• Jak zareagujesz w przypadku kiedy coś pójdzie nie tak
• Cel zadaniowy – myśl raczej co mam wykonać zamiast jaki wynik uzyskam
• Sformułowania pozytywne zamiast np. „nie zwlekaj” to „idź do przodu”
• Rozgrzewka
• Ile czasu przed zawodami potrzebujesz? Przygotuj swoją rutynę dotyczącą kilku dni, godzin i minut przed zawodami.

 

Na koniec zapisz swoje kroki/ narysuj. Przećwicz i do dzieła ! 
Pamiętaj aby dopasować i rozwinąć te punkty do siebie. Rutyna to rzecz bardzo indywidualna.


A to przykład rutyny Jerzego Dudka z książki „Pod presją”.


„Do meczu została godzina. Wchodzę do szatni i zostawiam swoje rzeczy. Muszę zobaczyć boisko. To dla mnie bardzo ważne. Jakie panują warunki, czy jest ślisko, czy wieje wiatr, jakie jest oświetlenie. Kiedy już wszystko sprawdzę i wyobrażę sobie, jak może być w czasie meczu, wracam do szatni (…). Przebieram się, zwilżam wodą rękawice, żeby stały się lepkie. Musi zadziałać klej (…). Zanim zacznie się rozgrzewka, muszę wykonać zestaw ćwiczeń rozciągających. Skupiam się wtedy na tym, co jest dla mnie najważniejsze. Chcę złapać czucie piłki, poczuć atmosferę, nastawić się psychicznie. Wyobrażam też sobie różne sytuacje meczowe. Na przykład, kiedy wychodzę do dośrodkowania, myślę o tym, że atakują mnie rywale. Przypominam sobie różne schematy. Tak wciągam się powoli w mecz i tak nabieram pewności siebie. Kiedy stoję w korytarzu przed pierwszym gwizdkiem, jestem pewien, że wszystko zrobiłem jak należy. Mogę zacząć mecz. Chcę pokazać na co mnie stać!”


Powodzenia.


Bibliografia
• Dudek J., Habrat P., 2012, Pod Presją. Warszawa.
• Łuszczyńska A., 2014, Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Wydawnictwo PWN SA, Warszawa. 
• Hemmings B., Holder T., 2014, Psychologia sportu. Studia przypadków. Wydawnictwo PWN SA, Warszawa.

Sandra Kalinowska, psycholog sportu
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 
FB Topwyszkoleni, 
https://www.facebook.com/Top-Wyszkoleni-psychologia-w-spor…/